|
Cíle předmětu
Rozvoj výtvarných dispozic
Rozvoj schopnosti porozumět pojmům a obrazům
Rozvoj tvůrčích a explorativních dovedností
Rozvoj hodnotících schopností
Rozvoj komunikativních dovedností
Rozvoj sociálně psychických předpokladů
Obsah učiva
- je vymezen třemi základními okruhy: 1. tvorba, 2. recepce, 3. setkávání s uměním. V každém z těchto okruhů se uplatňují 3 hlediska: výraz, komunikace, forma.
Výraz - zdůraznění prožitku a spontaneity
Komunikace - porozumění výtvarnému projevu a jeho výklad
Forma - estetické a technické stránky výtvarného projevu
Věkové zvláštnosti
Studenti 1. a 2.ročníku osmiletého gymnázia mají ještě z předchozího období bohatou fantazii a představivost, jsou spontánnější, bezprostřednější než starší děti. Převažuje emocionální přístup ke světu, větší jistota projevu, i když mají méně zkušeností. Také jsou méně kritické k vlastnímu
výtvarnému projevu. Rozvíjející intelekt postupně jejich představivost tlumí, přesto by zde měly převažovat hravé činnosti a experimentování. Musíme také utvářet vztah ke kulturnímu dědictví, nejen výtvarnému umění, ale i k užité tvorbě, lidovému umění a životnímu prostředí.
U žáků 3. a 4.ročníku osmiletého gymnázia ubývá vzhledem k jejich rozumovému vývoji spontánnosti, bezprostřednosti, fantazie, mizí hravost. Objevují se zábrany, ostych, zvýšená kritičnost k vlastní tvorbě. Učitel musí posilovat jejich sebevědomí, vhodně motivovat a vybírat činnosti, které by je zaujaly (i náročnější - např. grafika). V teoretické složce je třeba záhy seznamovat
s problematikou výtvarné kultury a výtvarného umění.
Výuka by měla být realizována v dvouhodinových blocích.
Přehled tematických celků
- konkrétní náměty budou rozpracovány v tematických plánech
- možnost dlouhodobých projektů
TVORBA A RECEPCE
Výraz Obsah
Expresivní a fantazijní tvorba Rozvoj představivosti na základě námětů - např.pohádková postava,
zachycení zážitků, pohled do vesmíru, mikrostruktury, vyjádření
abstraktních pojmů - pohyb, dobro - zlo (využití výtvarného umění-
Dalí, Munch, surrealisté…);
Barva a její působení, dekorativní řešení plochy, práce s materiálem;
Racionální a smyslová tvorba Pozorování, zobrazení reality, hledání řádu, racionální abstrakce,
symbol; náměty - zobrazení předmětů denní potřeby, zátiší, krajina,
lidská postava, hlava…
Písmo a jeho využití.
Člověk a jeho sebevyjádření Umělecké dílo jako zpověď.
Vyprávění, interpretace dětských prací, rozbor obrazů…;
náměty- prázdninové zážitky, vyjádření pocitů, zobrazení
protichůdných pojmů - život - smrt, krása - ošklivost;
ilustrace, lidové umění, užití netradičních technik (asambláž,
koláž…)
Člověk a jeho vidění světa Odlišné způsoby vyjadřování umělců, ale i každého z nás;
vývoj a proměny výtvarného vyjadřování v různých epochách;
Komunikace Výtvarný projev jako prostředek komunikace (snaha o sdělnost a
srozumitelnost).
Symbol, vyjádření pocitů, přání, hledání skrytých významů ve
výtvarných projevech - v malbě, kresbě, plastice, ale i v reklamě,
designu…
náměty - pokusy o interpretaci uměleckých děl, symbolika barev,
působení reklamy, plakát, design výrobků…
Forma Výtvarný projev jako jedna z možností výpovědi.
Vztah obsahu a formy Výtvarné techniky - kresba (uhel, perokresba, dřívko, suché
křídy,…)
malba (akvarel, temperové barvy, event. textilní barvy…)
grafika - linoryt, kombinované techniky, koláž, asambláž, práce
s materiálem (papír - skládání, přehýbání, trhání, vyklápění; plech,
drát, modurit, sádra, přírodniny..)
Forma a životní prostředí Setkávání s architekturou, užitým uměním (oděvní tvorbou, designem,
fotografií,…)
výrazové možnosti linie, barvy, tvaru, objemu, struktury, světla…
SETKÁVÁNÍ S UMĚNÍM
Návštěvy galerií, výstav, památek a zajímavostí (využití k besedám i k praktické činnosti),
zvl. umění 19. a 20. století.
Organizace výuky
Výuka bude vycházet z reálných podmínek (výtvarná pracovna, vybavení, práce
s celými třídami…). Také musíme respektovat zájmy dětí. Podle jednotlivých námětů budeme volit tradiční a netradiční techniky a postupy.
Chceme usilovat o prožitek, individualitu výtvarného projevu, sdělnost, hledat různé možnosti
řešení, snažit se sladit obsah a formu. Při setkávání se s uměním propojíme poznatky z výtvarné
oblasti s dalšími druhy umění.
VÝTVARNÁ VÝCHOVA (osnovy)
1.a 2.ročník čtyřletého gymnázia
5.a 6.ročník osmiletého gymnázia
Charakteristika a cíle předmětu
Cíle předmětu jsou vyjádřeny třemi základními okruhy: 1. tvorba, 2. recepce, 3. setkávání s uměním.
Okruh tvorby se týká vlastní výtvarné činnosti žáků.
Okruh recepce spočívá v uvědomění si funkcí umění v lidské kultuře.
V okruhu setkávání s uměním si žáci osvojí soubor základních informací o vývoji výtvarného umění.
Obsah učiva
Tematické celky
A UMĚNÍ JAKO VÝRAZ, KOMUNIKACE A FORMA
Umění jako výraz
Tvorba Recepce
Snaha o prožitek, uplatnění citového Rozbor prací i vybraných uměleckých děl.
i rozumového přístupu k tvorbě, fantazijní
náměty…
Obsah
Náměty - práce s materiálem (otisky), Na základě rozboru uměleckých děl si žáci uvědomí
vyjádření pocitů, snů, malování při hudbě, individualitu umělce, dobové souvislosti vzniku díla.
výtvarné akce,
předměty denní potřeby (racionální přístup),
racionální abstrakce…
Umění jako komunikace
Tvorba Recepce
Porovnání VU s hudbou, literaturou… Pojmy uměleckého jazyka, kompozice, tvar a prostor
Obsah v architektuře, sochařství, malířství;
Kontrast mezi skutečností a abstrakcí, návštěvy výstav, pořady o výtvarném umění…
geometrický řád, pop art (vizuální informace),
ovlivnění přírodou, využití počítačů…
Umění jako forma
Tvorba Recepce
Hledání nejúčinnějších prostředků vyjádření Vztah formy a obsahu
Obsahu (výtvarné návrhy), subjektivní přístup.
Obsah
Návrhy výtvarného řešení z oblasti užitého Forma a účel, proměny formy v souvislosti s vývojem
Umění (písmo, plakát, oděvní tvorba design) společnosti
Uvědomování si specifiky různých výtvarných "čistá forma"
technik, oddělení formy a obsahu… výběr ukázek z různých epoch
B PROMĚNY TVARU A PROSTORU
Stopa linie a barvy
Tvorba Recepce
Zvládání kreslířských, grafických a malířských Orientace ve volné tvorbě (především umění 20.stol.)
technik, stylizace
Obsah
Rytí do různých materiálů, grafické techniky, Označení výtvarných technik, rozlišování technik
vlastnosti barev, jejich psychologické působení, v originálech i reprodukcích…
malířské řešení problémů…
Stopa v hmotě
Tvorba Recepce
Seznámení se sochařskými technikami, Sochařská tvorba zejména 20. stol.
vyjádřením objemu a prostoru.
Obsah
Odlitky, kresba jako východisko pro Odlišnost plastiky, skulptury, objektu…
hledání tvaru a objemu, práce s přírodními Monumentální plastika - umístění v prostoru…
i umělými materiály (papírová hmota, dřevo,
kov, polystyrén…)
Mezi uměním a technikou
Tvorba Recepce
Spojení materiálu s funkcí, tvar, dekor… Orientace v oblasti designu a užité prostorové tvorby
zejména 20.stol.
Obsah
Konstrukce jednoduchých mobilů,
vlastní výtvarné řešení designu a užité
tvorby
Objetí prostoru
Tvorba Recepce
Základy architektury. Architektura 20. stol., proměny prostoru, nové materiály
a techniky
Obsah
Začlenění architektury do krajiny, Problematika urbanismu a životního prostředí
nový pohled na místo, kde žiji…
Čas a jeho plynutí
Tvorba Recepce
Možnosti médií (fotografie, video, Filmová a divadelní tvorba, její výtvarné stránky
počítačová animace) (osvětlení, kamera, scénografie)
Obsah
Filmový nebo divadelní scénář se zřetelem Návštěva divadelního představení…
k obrazu, fotografie…
C UMĚNÍ JAKO OBRAZ SVÉ DOBY
Dějiny výtvarného umění od pravěku (proměna funkce umění v souvislosti se způsobem obživy
a organizací společnosti) přes starověké civilizace (vliv společenské hierarchie) k antice.Umění starověkého Řecka a Říma v kontrastu s počátky křesťanství. Středověk a specifika evropské kultury.
Umění renesance (přehodnocení postavení člověka ve společnosti) - zvl. italská renesance.
Nizozemský měšťanský realismus.
Složitost společensko-historické situace 17. a 18.stol.- manýrismus, baroko, klasicismus.
Nástup racionalismu ve Francii.
Umění 19.stol.- romantismus a realismus; (pozitivismus ve filozofii), impresionismus jako mezník mezi "starým" a "novým".
Umění 1.pol.20.stol.- postimpresionismus, symbolismus, secese;
Avantgarda - kubismus, nefigurativní umění; mezi světovými válkami - dadaismus, surrealismus,
geometrická abstrakce, konstruktivismus….
Umění 2.pol.20.stol.- abstraktní umění, akční malba, nová figurace, umění akce, op art, kinetické umění, počítačová grafika….
Nástup postmoderny.
Organizace výuky
Výuka bude organizována v dvouhodinových blocích, v alternaci s hudební výchovou. Konkrétní
náměty budou upřesněny v tematických plánech. Cílem je, aby žáci pochopili základní principy
umělecké tvorby. Chceme respektovat jejich zájmy, ale musíme vycházet i z podmínek školy.
Inspiraci budeme čerpat především ze současného umění (nejen výtvarného, ale i hudby, filmu…)
Vzhledem k dostupnosti galerií, muzeí a uměleckých sbírek se budeme co nejčastěji setkávat s originály uměleckých děl.
Některé tematické celky mohou být uskutečněny formou dlouhodobých projektů.
|
|