DĚJEPIS   
  Osnovy pro 1. – 4. ročník čtyřletého a 5. – 8. víceletého gymnázia 
   I. Charakteristika předmětu

Hlavním posláním výuky dějepisu na čtyřletém gymnáziu je přispět k položení základů odpovědného a kultivovaného občanství mladého člověka. Obsah předmětu je koncipován a stratifikován tak, aby vynikly dominantní komponenty vývoje naší civilizace. Pojetí školního dějepisu klade v souladu se soudobými trendy důraz na pochopení především těch dějinných aspektů, jejichž odraz v reálném čase stimuluje potřebu hledání aktualizačních paralel a gene-tických kódů stávající společnosti. Jako motiv filozofické integrace, či nosnou osu "dějinného příběhu", doporučuje tento koncept ideu "hledání lidské důstojnosti", která prolíná celým dě-jinným časem a v našem věku nabývá podoby kodexu lidských a občanských práv. Ke speci-fickým možnostem výuky dějepisu patří i programová kultivace hodnotových postojů, jakými jsou úcta ke kulturnímu dědictví lidstva a vlastního národa, smysl pro toleranci ve vztahu k odlišným civilizačním soustavám, či nalézání křehké rovnováhy mezi fenoménem vlastenec-tví a moderního občanství. Ačkoliv je důležitým cílem předmětu seznámení studentů se zá-kladní faktografií a problematikou, invenuje dějepis komunikativní dovednosti, především schopnost zaujímání vlastního názorového stanoviska, schopnost racionální argumentace, či vedení konstruktivního dialogu.

II. Obsah učiva

Přehled tematických celků
1. Úvod do dějepisu
2. Pravěk
3. Starověk
4. Středověk
5. Novověk
6. Moderní doba

Obsah tematických celků

1. ročník čtyřletého studia, 5. ročník osmiletého studia

1. Úvod do dějepisu
- historie a dějepisectví, jejich pojetí v minulosti a význam dějepisu pro moderního člověka,
- druhy historických pramenů a metody historikovy práce,
- společenské instituce uchovávající dědictví minulosti, archivy, muzea, galerie, knihovny,
- vnímání historického času a periodizace dějin

2. Pravěk
- antropologická geneze člověka, úloha archeologie, interpretace nálezových artefaktů,
- paleolit a jeho vnitřní členění, homo erektus, homo sapiens, homo sapiens sapiens,
- mezolit, zásadní klimatické změny,
- neolit, usedlý způsob života, počátky zemědělství, zrod kultovních představ,
- eneolit, metalurgie a zpracování kovů, patriarchát, nejvýznamnější kulturní okruhy,
- doba bronzová, kultura únětická, mohylová, kultura popelnicových polí,
- doba železná, halštat, latén, Keltové v našich zemích, Skythové a Thrákové,
- doba římská, kulturní vliv římského impéria, Germáni, stěhování národů

3. Starověk
- počátky mezopotámské civilizace, Sumer, Akkad, Asýrie, Babylónie,
- zemědělství, řemesla, obchod, náboženství, literatura a věda, architektura, sochařství,
- počátky egyptských dějin, stará, střední a nová říše, období ztráty politické svrchovanosti,
- správa egyptského státu, sociální rozvrstvení obyvatelstva, zemědělství a obchod,
- náboženství, hieroglyfy, literární památky, architektura, sochařství, malířství,
- civilizace Předního východu, Chetité, Foiničané, Frygové, Lýdové, perská říše,
- vznik a rozkvět hebrejského státu, judaismus jako pramen evropské kulturní tradice,
- starověká Indie, bráhmanství, buddhismus, hinduismus, literatura, věda a umění,
- starověká Čína, taoismus, konfucianismus, literatura, věda a umění,
- zrod antické civilizace, egejská oblast, mínójská kultura, mykénská kultura,
- období "temných staletí", tzv. homérská společnost, patriarchální otroctví,
- archaické období, vznik polis, velká řecká kolonizace a její důsledky,
- sociální problémy městských států, raná tyranis, náboženství, sportovní hry,
- aristokratické zřízení v Athénách, Solónovy reformy, Kleisthenovy reformy,
- státní zřízení ve Spartě, sociální rozvrstvení, messénské války, peloponéský spolek,
- umění a myšlení archaické doby, řecké mýty, počátky filozofie, architektura a umění,
- klasické období, řecko-perské války, athénská demokracie, Perikles, peloponéská válka,
- kultura klasického Řecka, divadlo, filozofie, dějepisectví, výtvarné umění, architektura,
- období makedonské hegemonie, Alexandrova říše, helénistické státy a jejich kultura,
- příchod italických kmenů, Etruskové a jejich kultura, Řím v době královské,
- raná římská republika, římské republikánské instituce, boj plebejů s patricii,
- vrcholný rozkvět římské republiky, punské války, expanze ve východním Středomoří,
- počátky římského umění a literatury, vliv řecké vzdělanosti,
- krize římské republiky, vnitropolitické reformy, optimáni a populárové, Sullova diktatura,
- povstání otroků, I. triumvirát, občanská válka, Césarova diktatura, cesta k samovládě,
- II. triumvirát, legalizace Augustovy moci, stabilizace říše, kultura Augustovy doby,
- principát, rozmach impéria v 1. a 2. století, budování impéria a jeho správa, romanizace,
- kultura a náboženství v době principátu,
- politická a hospodářská krize impéria, nápor "barbarských kmenů",
- křesťanství a jeho šíření, pronásledování křesťanů v Římě, Nový zákon a jeho význam,
- dominát a zánik antického světa, společenské a hospodářské poměry, rozdělení říše,
- kultura pozdní antiky, průnik antických a křesťanských tradic


2. ročník čtyřletého studia, 6. ročník osmiletého studia

4. Středověk
- barbarské státy, Langobardi, Ostrogóti, Vizigóti, zrod feudálních principů společnosti,
- francká říše, majordomové, Karel Veliký, karolinská renesance, Verdunská smlouva,
- vznik Francie, normanské nájezdy, Kapetovci, clunyjská reforma,
- vývoj v Itálii, Burgundsko, Benátky, papežský stát,
- Svatá říše římská, maďarské nájezdy, renovatio imperii, boj o investituru,
- severní a střední Evropa v raném středověku,
- středověké zemědělství, technologie výroby, osevní systémy, vznik kulturní krajiny,
- byzantská říše, mocenský vzestup. césaropapismus, ortodoxní církev, byzantská kultura,
- Kyjevská Rus, Varjagové, přijetí křesťanství, Bulhaři, Pečeněhové, Tataři,
- arabská společnost, Mohamed, sunnité a šíité, sociálně ekonomický význam, kultura,
- Židé a jejich život ve středověké společnosti,
- Sámova říše, vzestup a pád Velké Moravy, počátky české státnosti,
- český stát v době knížecí, seniorát, krize přemyslovské dynastie,
- vzdělanost, umění a životní styl v době raného středověku, románská kultura,
- křížové výpravy, konfrontace křesťanského světa s islámem,
- mocenské soupeření mezi Anglií a Francií, Velká listina svobod, "stoletá válka",
- Svatá říše římská za Lucemburků a prvních Habsburků,
- vznik měst, městská práva, řemesla, obchod, sociální složení městského obyvatelstva,
- Latinské císařství a zánik byzantské říše, turecké výboje a osmanská říše,
- mocenské ambice českého státu za posledních Přemyslovců a jejich zhroucení,
- Čechy v době lucemburské, politický, hospodářský a kulturní rozměr Karlovy vlády,
- konec české prosperity, vážné poruchy ve fungování společnosti, zrod husitské ideje,
- husitství, vzestup a pád revoluční vlny, výsledky a důsledky české reformace,
- konsolidace Čech v době poděbradské a jagellonské, cesta ke stavovské monarchii,
- vzdělanost, umění a životní styl v době vrcholného středověku, gotická kultura

5. Novověk
- zámořské objevy, vznik a rozmach koloniálních říší, konstituování světového trhu,
- setkání křesťanského světa s mimoevropskými kulturami Asie, Afriky a Ameriky,
- renesance a humanismus jako nové pojetí světa i člověka,
- spor konciliarismu s papalismem, německá reformace a její šíření v Evropě,

3. ročník čtyřletého studia, 7. ročník osmiletého studia

- francouzsko-habsburské soupeření o hegemonii v Evropě, boj Nizozemí za nezávislost
- hospodářský a politický nástup alžbětinské Anglie, proces utváření ruského státu,
- nástup nových prvků v evropské ekonomice 16. stol.,
- české země po nástupu Habsburků, konflikt absolutismu se stavovstvím,
- zápas o náboženskou a politickou svobodu, protireformace, Česká konfese, Majestát,
- humanismus a renesance v našich zemích,
- prohlubování náboženských, hospodářských i politických konfliktů mezi velmocemi,
- vznik mocenských seskupení, třicetiletá válka, její charakter, výsledky a důsledky,
- anglická cesta k parlamentní demokracii,
- diferenciace evropského vývoje, střetávání absolutismu a palamentarismem,
- mezinárodní vztahy ve znamení francouzské hegemonie,
- přeměny ve východní a střední Evropě, politický vzestup Ruska a Pruska,
- hospodářství a život společnosti v 16. a 17. století,
- konec stavovské monarchie, české stavovské povstání a jeho důsledky,
- třicetiletá válka a státoprávní integrace českého státu v habsburském soustátí,
- překonání následků třicetileté války, refeudalizace českého venkova, počátky manufaktur,
- barokní kultura, architektura, výtvarné umění, literatura, hudba, životní styl,
- svět v době nástupu britské koloniální velmoci, globalizace politiky a ekonomiky,
- osvícenství jako duchovní vize občanské společnosti,
- boj anglických osad za nezávislost, vznik Spojených států amerických,
- Velká francouzská revoluce, její příčiny, průběh a důsledky, mezinárodní ohlas,
- vláda direktoria, Napoleon Bonaparte, napoleonské války, Vídeňský kongres,
- období restaurace a rovnováhy sil (1815-1848),
- romantismus, biedermeier, zrod kultury občanské společnosti,
- německé národní hnutí, revoluční události v Itálii, Španělsku, Rusku a ve Francii,
- zrození industriální společnosti, průmyslová revoluce a její důsledky,
- liberalismus, nacionalismus, sociální otázka a koncepty jejího řešení,
- revoluční rok 1848 v Evropě a varianty jeho politických vyústění,
- osvícenský absolutismus Marie Terezie a Josefa II., zrušení nevolnictví, toleranční patent,
- české země v době předbřeznové, národní obrození, metternichovký absolutismus,
- revoluční rok 1848 v Čechách, formulování národního programu,
- Velká Británie jako světová velmoc, pluralitní vnitropolitický systém, sociální reformy,
- sjednocení Itálie a Německa, Francie mezi císařstvím a republikou, Pařížská komuna,
- reformy v carském Rusku, krymská válka, Berlínský kongres, občanská válka v USA,
- technicko-vědecká revoluce, její hospodářské a společenské důsledky,
- ústup klasických koloniálních velmocí, velmocenský vzestup Německa a USA,
- přehled kulturního vývoje ve druhé polovině 19. stol., změny životního stylu,
- počátky parlamentarismu v našich zemích, rozvoj českého společenského života,
- rakousko-uherský dualismus, boj o české státní právo, fundamentální články,
- "drobečková" politika, postup politické diferenciace české společnosti, realisté,
- krize habsburské monarchie, střet nacionalismu a ideje občanské společnosti,
- odraz technického převratu v ekonomice českých zemí, česká kultura přelomu století,


4. ročník čtyřletého studia, 8. ročník osmiletého studia

- mezinárodní vztahy v předvečer 1. světové války, vznik velmocenských seskupení,
- 1. světová válka, ruská revoluce, rozvrat a krize tradičních hodnot,
- česká společnost a světová válka, zahraniční akce, zhroucení Rakousko-Uherska

6. Moderní doba
- Versailleská mírová smlouva a poválečné uspořádání světa, Washingtonská konference,
- hlavní trendy vývoje mezinárodních vztahů v období poválečné obnovy,
- vznik totalitních idejí, zrod fašismu v Itálii, německý nacismus, cesty sovětské moci,
- národněosvobozenecká hnutí a růst politické role koloniálních zemí,
- hlavní trendy vývoje mezinárodních vztahů ve 2. polovině 20. let,
- světová hospodářská krize, odraz ve vnitropolitickém vývoji nejvýznamnějších zemí,
- nástup nacismu k moci, charakter režimu, nacistická ideologie, Norimberské zákony,
- Stalinova diktatura, industrializace a kolektivizace, teror sovětské moci,
- vznik válečných ohnisek, zformování bloku fašistických států, politika appeasementu,
- systém kolektivní bezpečnosti, anšlus Rakouska, Mnichovská dohoda, cesta k válce,
- vznik ČSR, osobnost T.G.M., hospodářství, zahraniční politika, národnostní složení,
- vnitropolitický systém, konfrontace státotvorných a opozičních sil, úspěšná stabilizace,
- hospodářská krize, hledání východisek, polarizace společnosti, ohrožení demokracie,
- sudetoněmecká otázka, eskalace vnitropolitického napětí, cesta k Mnichovu,
- přehled vývoje světové a české kultury ve 20. a 30. letech,
- příčiny světové války, nástup německé agrese, porážka Francie, bitva o Británii,
- střetnutí dvou totalitních režimů, rozhodující zlom, globalizace válečného konfliktu,
- otevření druhé fronty, jednání o poválečném uspořádání světa,
- válka a civilní obyvatelstvo, holocaust, krize duchovních základů evropské civilizace,
- porážka Německa a Japonska, ustavující zasedání OSN, Postupimská konference,
- bilance druhé světové války, devastace materiálních, kulturních a morálních hodnot,
- důsledky Mnichova, Česko-Slovenská republika, její charakter, rozklad a zánik,
- Protektorát Čechy a Morava, domácí a zahraniční odboj, persekuce obyvatelstva,
- představy o poválečném vývoji, květnové povstání, osvobození a obnova státnosti,
- počátek konfrontace mezi Východem a Západem, vznik supervelmocí a jejich bloků,
- rozklad koloniálního systému, konflikt na Středním a Blízkém východě,
- vznik OSN, lidská práva, Norimberský soudní tribunál, mírové smlouvy,
- Trumanova doktrína, založení Informbyra, Marshallův plán hospodářské obnovy,
- období studené války, německá otázka, berlínská krize, vznik SRN a NDR,
- roztržka s Jugoslávií, NATO a Varšavská smlouva, korejská válka, Pařížské dohody,
- sovětský blok za studené války, nástup konzervatismu a liberalismu v západním světě,
- proces dekolonizace, politické, hospodářské a sociální problémy rozvojových zemí,
- ohniska nových konfliktů, židovsko-arabský spor, Indočína, Vietnam, karibská krize,
- nový kurz sovětské politiky, uvolňování mezinárodního napětí, duch koexistence,
- komunistický blok po Stalinově smrti, prohlubování procesu západoevropské integrace,
- jednání o omezení strategických zbraní, Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě,
- thatcherismus, koncepce strategické iniciativy R. Reagana, zostření mezinárodního napětí,
- "glasnost a perestrojka", reformy v SSSR, pád totalitních režimů a rozklad sovětské moci,
- sjednocení Německa, konec studené války, integrace demokratického světa,
- poválečná obnova ČSR, zápas demokratických sil s komunismem, německý odsun,
- odmítnutí Marshallova plánu, ofenziva totalitních sil, únorový převrat,
- teror jako prostředek přeměny společnosti, politické procesy, socialistická ekonomika,
- vznik ČSSR a pokus o reformu v Československu v roce 1968,
- sovětská okupace a období normalizace, počátky disentu a jeho boj o vědomí národa,
- "něžná revoluce", pád komunismu, návrat naší země do světa demokracie,
- globální problémy lidstva, přehled kulturního vývoje ve druhé polovině 20. století

III. Přístupy k obsahu a organizaci výuky

Učební plán 1. - 3. ročníku čtyřletého gymnázia vymezuje pro výuku dějepisu pevnou ča-sovou dotaci. Ve čtvrtém ročníku gymnázia je předmět v učebním plánu označen "R", což znamená, že o jeho zařazení rozhoduje ředitel školy. Koncepční rozvržení látky do jednotli-vých ročníků provádí vyučující na základě tohoto rozhodnutí tak, aby v obou možných vari-antách (1.-3., 1.-4.) zvládl obsah předepsaného učiva v plném rozsahu. Stejné ustanovení platí i pro gymnázium osmileté, kde je pevná časová dotace stanovena pro 5. až 7. ročník s dispo-nibilní dotací v ročníku osmém.
Specifickým aspektem výuky dějepisu na čtyřletém a vyšším osmiletém gymnáziu je pro-gramově cílený důraz na problémovou výuku, která nabízí velké možnosti rozvoje tvůrčích aspirací studentů, dává ideální prostor k rozvinutí jejich analytických i generalizačních schop-ností, a v neposlední řadě umožňuje tematický exkurz do oblastí vymezených specifickým zaměřením školy. Jelikož lze u studentů předpokládá solidní vybavenost základní faktografií i jistou průpravu myšlení, je velmi vhodné prokládat lineární osu vkladu prvky pluralitních pohledů a odlišných koncepčních přístupů. Především ve vyšších ročnících gymnázia lze využít bohatých možností mezipředmětových vztahů, jejichž systémové aplikování plně kore-sponduje s principem moderní vědy, založené na rozvoji mezních či interdisciplinárních obo-rů.